Uitgave oktober – 2023
OGH-nieuws
Beste collega-ondernemers,
Op 31 augustus jl. vond bij restaurant St. Walrick in Overasselt de ALV plaats met aansluitend een BBQ.
Voorzitter Taecke Halma opende de vergadering, heette iedereen welkom en bedankte Rick en Hennie van Hout voor de gastvrijheid in St. Walrick. Vervolgens gaf het woord aan penningmeester Ferdie Renkes die de jaarcijfers 2022 toelichtte. Enkele punten die tijdens de ALV aan de orde kwamen. De contributie voor 2024 blijft € 240,- Voor 2024 is in de begroting rekening gehouden met een budget voor het vieren van het 35-jarig bestaan van de OGH. Ideeën en suggesties voor dit feest zijn welkom. Voor het Buddy-project van het WerkBedrijf heeft zich Susanne van Megen (Softstar) aangemeld. Er kunnen zich nog meer ondernemers voor het Buddy-project aanmelden om iemand aan passend werk te helpen die al langer uit het arbeidsproces is, of een arbeidsbeperking heeft. Voor meer informatie of aanmelden kunt u terecht bij Robert Vermeij via 06 – 251 044 58 of r.vermeij@wbrn.nl.
Het verslag van de ALV staat op de website ovgh.nl. Het jaarverslag kan via de penningmeester, Ferdie Renkens, worden ingezien. U kunt hiervoor een mailtje sturen naar het secretariaat (secretariaat@ovgh.nl)
De gastsprekers
Gerja van Hunen, BaseLine voedingsadviesburo hield een korte presentatie over het advies en de diensten van een diëtist en het belang van goede voeding. De diëtist is de specialist op het gebied van voeding bij gezondheid en ziekte, begeleiden van mensen bij het verliezen of aankomen van gewicht. Maar adviseert ook mensen die chronisch ziek zijn en daardoor anders of aangepast moeten eten. Voor meer info: www. baseline-dietisten.nl, (024) 37 39 773.
Daarna legde Ruud Klein Hofmeier van het Regionaal Expertiseteam Energie (REE) uit wat het REE-team voor MKB-ondernemers kan betekenen. REE is een samenwerking tussen 16 gemeenten waaronder Heumen (verenigd in de Groene Metropoolregio) en regionale bedrijvenverenigingen (vertegenwoordigd door VNO-NCW Midden). Het Regionaal Expertiseteam Energie (REE) helpt bedrijven en instellingen bij het vinden van duurzame oplossingen en energiebesparende maatregelen. Ook adviseert REE bij het aanvragen van subsidies, bij het vinden van betrouwbare informatie en gecertificeerde aanbieders om energiemaatregelen uit te voeren. (aanmelden en info: www.ree.nl, mail info@ree.nl of bel 06-45553019).
We mochten Ramon Jaspers (Jaspers montage) als nieuw lid verwelkomen.
Na de ALV konden de aanwezigen netwerken onder het genot van een heerlijk BBQ-buffet en een passend drankje. Een geslaagde en bovenal gezellige OGH-avond.
Marijke Sijbrands
Marly van Raaij
Ferdi Renckens
Remco de Vries
Taecke Halma
Structureel Overleg
Donderdag 14 september jl. vond het 3e Structureel Overleg (SO) plaats met de Gemeente Heumen. Enkele zaken die werden besproken waren o.a. de jongerenoverlast in het Winkelcentrum en oneigenlijk gebruik van openbare parkeerplaatsen op bedrijventerrein De Sluisweg (zoals het stallen van verkoopauto’s en materieel). Het parkeren Kroonwijkplantsoen is tot 2024 nog niet mogelijk, er loopt een procedure bij de Hoge Raad. Als contactpersoon van het nieuwe COA tegenover Mc Donalds werd Gerardo Boon genoemd, hij is het aanspreekpunt bij eventuele calamiteiten of overlast. Inmiddels is Kracht van Lokaal opgeheven en zijn de financiële reserves verdeeld onder Gemeente, Winkelcentrum en OGH. Tijdens het SO kwam de KvL nog een keer ter sprake en werd aangegeven dat het toch jammer is dat dit initiatief met veel aangesloten regionale (jonge) ondernemers is opgeheven. Besloten werd om te kijken of er op de een of andere manier een voortzetting mogelijk is. Er vindt een ‘koopstromen-onderzoek’ plaats om het koopgedrag van mensen in de regio te inzichtelijk te krijgen. Doen mensen hun dagelijkse boodschappen dicht bij huis of gaan ze naar een andere plaats? Waar koopt men bijvoorbeeld kleding en schoenen, hoe vaak koopt men online?
Er worden sponsoren gezocht voor het geplande burgerinitiatief Kerst Festijn Malden 2023 van 23-30 december 2023. Ondernemers die willen aansluiten en sponsoren kunnen contact opnemen met de organisatie (meer info: www.gofundme.com/f/winterfestijn-schaatsbaan-kerkplein-malden-2023). Kijk ook op www.maldenfestijn.nl
MKB Actueel
Wie wordt de ondernemer van het jaar? Breng uw stem uit!
Tijdens de Dag van de Ondernemer (17 november a.s.) maken de gemeente Heumen en de Heumense ondernemersorganisaties bekend wie de ondernemer van het jaar is. Wie zal het dit jaar zijn? U mag meebepalen! Laat uiterlijk 1 november weten wie volgens u deze mooie titel verdient.
Twee categorieën
Er zijn twee categorieën en dus ook twee ondernemers die we in het zonnetje gaan zetten:
- Ondernemers onder de 25 jaar. Deze categorie draait om jonge, energieke, ondernemers. Die ondanks hun jonge leeftijd al indrukwekkende stappen hebben gezet.
- Ondernemers in de gemeente Heumen. In deze categorie gaat het om de gevestigde ondernemer met oog voor zijn of haar omgeving.
Welke ondernemers kan ik nomineren?
Iedereen kan worden genomineerd, van zelfstandige ondernemers tot directeuren van grotere bedrijven. Ze kunnen afkomstig zijn uit alle mogelijke sectoren zoals gezondheidszorg, industrie, landbouw, detailhandel of horeca. Zolang hun bedrijf maar in de gemeente Heumen is gevestigd, kunnen ze meedoen. We vragen u om ondernemers te nomineren die volgens u deze erkenning verdienen.
Hoe kan ik mijn stem uitbrengen?
Ga uiterlijk 1 november naar www.heumen.nl/ondernemervanhetjaar.nl en vul het formulier in. Geef bij de toelichting kort aan waarom juist deze persoon of dit bedrijf de prijs verdient. Uw woorden laten zien waarom deze ondernemers zo speciaal zijn.
Uitreiking van de prijs
De winnaar van de Ondernemer van het Jaar-verkiezing wordt bekendgemaakt op de Dag van de Ondernemer, die dit jaar plaatsvindt op 17 november 2023. Het is een dag waarop we onze waardering uiten voor de inspanningen van de ondernemers die onze gemeente tot een geweldige plek maken om te wonen en te werken!
Link naar formulier:
Heumen – Stemformulier ‘Ondernemer van het jaar’ – Stemformulier ‘Ondernemer van het jaar’
Subsidie bij digitalisering
Ondernemers die gebruikmaken van digitale mogelijkheden groeien sneller, zijn winstgevender en werken efficiënter dan ondernemers die dat niet doen. Daarom wil ‘Mijn Digitale Zaak’ ondernemers ondersteunen bij het digitaliseren van hun bedrijf. ‘Mijn Digitale Zaak’ is een initiatief van MKB-Nederland, INretail, KVK en RVO, in opdracht van het ministerie van EZK. Ondersteuning door Mijn Digitale Zaak gebeurt via een Digiscan, onafhankelijk advies, de juiste software, passende leveranciers en een investeringssubsidie. Voor ondernemers die aan de slag willen met verdere digitalisering van hun bedrijfsvoering is sinds 17 mei jl. weer subsidie beschikbaar. Nieuw dit jaar is dat de subsidie ook beschikbaar is voor eenmanszaken. Via de website www.mijndigitalezaak.nl kunnen ondernemers eenvoudig subsidie aanvragen bij RVO. De subsidie vergoedt 50% van de offerteprijs tot een maximum van 2.500 euro.
Facturen later betaald
Wereldwijd worden facturen trager betaald. Volgens Allianz Trade steeg de gemiddelde tijd dat een factuur openstaat met 5 dagen (tot gemiddeld 59 dagen). In West-Europa was die tijd zelfs nog langer, de stijging was namelijk 7 dagen (tot gemiddeld 68 dagen). Wereldwijd moest 17% van de bedrijven zelfs 90 dagen wachten op de betaling van hun factuur. Dit heeft natuurlijk veel invloed op het beschikbare werkkapitaal. Maar liefst 80 procent van de faillissementen in het MKB wordt veroorzaakt door wanbetaling van klanten. Hou je debiteuren dus nauwlettend in de gaten of kies voor factoring.
Van Vrijmibo naar Domibo
Een (alcoholvrij) biertje om gezamenlijk de week af te sluiten is in veel bedrijven meestal op vrijdag. Maar de Vrijmibo (vrijdagmiddagborrel) is sinds de coronatijd, omdat veel mensen tegenwoordig vrijdags thuiswerken. En daarom maakt de vrijmibo plaats voor de Domibo (donderdagmiddagborrel). Een gezamenlijk borrel speelt een belangrijke rol voor effectieve communicatie, samenwerking en een positieve werkomgeving binnen een organisatie of onderneming. Door het hele jaar heen kun je het behalen van een succes of mijlpaal samen vieren. Want successen moet je vieren! Ook een eindejaarsborrel is voor medewerkers een teambuildingsinstrument bij uitstek om -bijvoorbeeld net voor het begin van het nieuwe jaar – de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Proost!
Factoring steeds meer in trek
Volgens Impact Factoring groeit de populariteit van factoring. Dat komt volgens onderzoek vooral dat eind vorig jaar maar liefst de helft van de ondernemers liquiditeitsproblemen had. Oorzaak zijn stijgende grondstof- en energieprijzen en stijgende lonen. Daarbij kunnen ondernemers vaak niet alle prijsstijgingen kunnen zomaar doorberekenen aan hun klanten. De marges worden kleiner en veel ondernemers hebben dan behoefte aan extra liquiditeit. Verder moeten ondernemers te veel ontvangen coronasteunmaatregelen waaronder de TVL, NOW of TOZO aan de Belastingdienst terugbetalen. Ook moeten ondernemers blijven innoveren en investeren om hun marktpositie te behouden, o.a. in duurzaamheid. Met factoring kunnen ondernemers sneller over cashflow beschikken en hoeven geen weken of zelfs maanden te wachten op betalingen. Bovendien hoeven ze geen negatieve energie te steken in het manen van debiteuren.
OKTOBER | |
Do 5 16.30-19.00 uur | Netwerk- en inspiratiebijeenkomst economische visie Nijmegen –Vasim Events Nijmegen |
DO 5 11.00 – 20.00 uur | MKB Wijchen Open Golftoernooi Golfclub De Berendonck Wijchen. Aanmelden: www.mkbwijchen.nl/agenda/mkb-golftoernooi-2023/ |
VR 6 11.30- 13.30 uur | Lifestyle Business Lunch Gelderland – Moeke Nijmegen
Willem van Arenbergstraat 6, Nijmegen |
ZO 8 14.00-18.00 uur | Whisky Blues Event – Zaal Verploegen Woezik |
ZO 8 14.00-19.00 uur | Bockbiertocht – Wijchen Centrum |
DI 10 14.00-17.00 uur | Ondernemen met impact! – HAN. Locatie: Trash’ure Taarten, Hatertseweg 566A in Nijmegen |
DO 19 14.00-20.00 uur | Radboud Art & Science Radboud Universiteit 100 jaar – Erasmus Gebouw |
NOVEMBER | |
DO 2 20.00 uur | Raadsvergadering begroting – Raadzaal gemeentehuis |
ZA 4 | Trail Run – Alverna Berendonck / www.strongviking.com/tickets/ |
ZO 5 9.30-15.00 uur | Zundapp Beurs – Zaal Verploegen Woezik |
MA 6 17.30 -21.30 uur | MKB Wijchen Najaarscongres 2023 (met Mystery speaker). Aanmelden: www.mkbwijchen.nl/agenda/mkb-najaarscongres-2023/ |
VR 10 17.00 – 19.00 uur | Lifestyle Business Bites & Bites Gelderland Nijmegen – Restaurant Brass. Grote Boel 20, Nijmegen |
DI 14 | 4e Algemene bestuursvergadering OGH |
DO 16 8.30 uur | 4e Structureel Overleg gemeente |
VR 17 | Dag van de Ondernemer |
DI 21 19.00 – 21.00 uur | VWG Event Procesoptimalisatie in de administratie. Gratis voor ondernemers. Technoforum Nieuweweg 101 Wijchen . Aanmelden: rschetters@vwg.nl |
DI 21 15.00-1700 | Online marketing: strategieën om je bedrijf online te laten groeien! HAN – Kapittew |
DI 28 15.00-17.00 uur | Ondernemen in het tijdperk van ChatGPT en AI. HAN-Kapittelweg 33 Nijmegen |