"Samen kom je verder"

    Nieuwsbrief van de Ondernemersvereniging Gemeente Heumen Augustus

    Nieuwsbrief van de Ondernemersvereniging Gemeente Heumen

    Uitgave augustus – 2024

    OGH Nieuws

    Beste collega-ondernemers,

    Het is nu volop zomer. Een mooi moment om als ondernemer even rust te nemen en te genieten van de zon en jouw welverdiende vakantie. In juli liet gemeente Heumen zich weer van haar beste kant zien tijdens de 4Daagse-doortochten. De wandelaars werden hartelijk ontvangen en het was volop feest voor jong en oud. De zomer is niet alleen een mooie tijd om op te laden, maar ook om plannen te maken voor de tweede helft van dit jaar. Hou je business strategie nog eens tegen het licht, maak over de eerste helft van dit jaar alvast de balans op en kijk of je de doelen moet aanpassen of andere prioriteiten moet stellen. Maak ook een cashflowprognose, zodat je weet wat er binnenkomt en wat je aan betalingen kunt verwachten. Kortom, de zomer is een mooie break om acties te bepalen. Maar vergeet vooral niet om even tijd voor jezelf te nemen. Je hebt het verdiend!

    De OGH is inmiddels volop bezig met de voorbereidingen voor ons 35-jarig jubileum feest op 11 oktober a.s. bij Landgoed Bergzicht. Voor die tijd hebben we nog een bestuursvergadering en de Algemene Ledenvergadering (ALV). Onlangs zijn de uitnodigingen voor de ALV verstuurd. De ALV & BBQ vindt plaats op donderdag 5 september bij restaurant St. Walrick. Ook staat er in september weer een Structureel Economisch Overleg gepland met de gemeente. Hier gaan we lopende zaken en belangrijke aandachtsvelden met de gemeente bespreekbaar maken en afstemmen.

    We wensen je een mooie zomer en een frisse start voor de tweede helft van 2024!

    Safe the date!

    35-jarig OGH-jubileum

    Noteer alvast in je agenda. Het 35-jarig OGH-jubileum vieren we op 11 oktober a.s. met een gezellige feestavond in Landgoed Bergzicht.

    OGH-leden krijgen nog een persoonlijke uitnodiging met het feestprogramma.

    Marly van Raaij

    Ferdie Renkens

    Remko de Vries

    Taecke Halma

    =====

    Facts & Figures

    Belastingschulden corona

    In totaal hadden 210.000 ondernemers begin dit jaar nog een openstaande corona-belastingschuld van 14 miljard euro, aldus het rapport ‘Focus op corona belastingschulden’ van de Algemene Rekenkamer. Het is nog maar de vraag of de 14 miljard euro aan coronabelastingschuld daadwerkelijk wordt terugbetaald. De Belastingdienst heeft zeker 400 voltijdsbanen extra nodig om dat voor elkaar te krijgen, maar kampt nu al met een personeelstekort. Vooral mkb-bedrijven en zzp’ers hebben schulden, in totaal 205.000 bedrijven met een gezamenlijke schuld van ruim 9 miljard euro. Of die schulden allemaal worden ingelost, is de vraag. Het ministerie van Financiën sprak eerder al de verwachting uit dat 2,5 miljard oninbaar zal zijn.

    .

    Zzp’er werkt wekelijks gemiddeld een werkdag meer dan werknemer

    Uit een analyse van CBS-gegevens door PR-bureau Tijd voor Publiciteit blijkt dat een zelfstandig ondernemer wekelijks ruim 9 uur meer werkt dan iemand in loondienst. Mannelijke zzp’ers spannen de kroon met een gemiddelde werkweek van bijna 46 uur. Een man in loondienst werkt wekelijks ruim 13 uur minder dan een mannelijke zzp’er. Zowel relatief als absoluut gezien is dat verschil bij vrouwen aanzienlijk kleiner.

    ============

    MKB Actueel

    Hogere omzetten zzp’ers

    Bijna zeven op de tien zzp’ers draaien op dit moment een hogere omzet dan ze vooraf hadden verwacht. Dat blijkt uit recent onderzoek van zzp-bank Knab onder 1.000 zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). Deze trend wordt ook bevestigd onder startende ondernemers, waar een meerderheid hun eigen omzetverwachtingen nu al overtreft. Bovendien heeft één op de drie zelfstandigen concrete plannen om te groeien met hun bedrijf. Nederland telt zo’n 1,2 miljoen zzp-ers. Hoewel meer dan vier op de tien zelfstandigen zich soms zorgen maken over het hebben van voldoende opdrachten of werk, blijkt dat deze onzekerheid voor de meesten uiteindelijk van weinig invloed is. Maar liefst 86% is tevreden met hun huidige zakelijke situatie en vrijwel alle respondenten zijn blij met hun keuze voor het ondernemerschap.

    ==============

    T!PS

    Korting geven, oppassen geblazen!!!

    Door de stijgende grondstof- en energieprijzen zijn producten flink in prijs gestegen. De klant is flink op zoek naar kortingen en koopjes. Als je in jouw zaak sommige producten in prijs verlaagt, weet je dat je bij gelijkblijvende (of zeker bij stijgende) kosten in ieder geval brutomarge inlevert. Je kunt besluiten een prijsverlaging door te voeren om van jouw ‘winkeldochters’ af te komen. Ook uit concurrentieoverwegingen kan een prijsverlaging een plausibele stap zijn. Maar hoe groot is het effect van een korting op het bedrag onder de streep? Hoe werkt een prijsverlaging procentueel door in de marge? In de regel betekent een prijsverlaging voor de klant een ‘koopje’, maar voor jouw als ondernemer kan het een dure geschiedenis worden. Je moet grotere aantallen van het product verkopen om het negatieve effect op de brutomarge op te vangen.

     

    Stabiele prijs = stabiele marge

    Een ondernemer die regelmatig van kortingen op hun producten (weg)geeft, houdt het minder lang vol dan ondernemers die hun prijzen overeind weten te houden. Het is lastig om kortingen ongedaan te maken en weer terug te komen op hogere prijzen. De klant kent nu jouw zwakke plek en in het vervolg ben je snel tot ‘discounter’ gekwalificeerd. Je kunt dan wellicht jouw producten tegen lagere prijzen aanbieden, jouw bedrijfskosten (lonen, energie e.d.) volgen hoe dan ook de ontwikkelingen in de markt en zullen uiteindelijk uw laatste restje winst opsnoepen.

    Denk er ook aan dat uw korting onherroepelijk om een reactie vraagt van de concurrent en dus weer een reactie aanwakkert bij jouw klanten. Namelijk de vraag om ‘nog meer korting’!

     

    Korting-nadelen op een rijtje:

     

    Wil je een kortingsstrategie invoeren, hou dan rekening met deze valkuilen:

    • Korting kan leiden tot onrealistische verwachtingen van klanten.
    • Als je te agressief of te vaak kortingen aanbiedt, kan dat bij klanten de verwachting wekken dat kortingen bij jou de ‘dagelijkse norm’ zijn.
    • Klanten verliezen hun interesse om te kopen als je weer tegen ‘gewone’ prijzen producten aanbiedt.
    • Klanten die jouw producten oorspronkelijk leerden kennen via kortingen, zijn in de toekomst niet echt bereid om ineens hogere prijzen te betalen.
    • Klanten die altijd de normale prijzen hebben betaald, voelen zich tekortgedaan als ze hetzelfde product ineens met een flinke korting zien.
    • Dit kan leiden tot frustratie of ontevredenheid bij de klant, slechte publiciteit en klantenverlies.
    • Jij voedt klanten op tot kortetermijnkopers en koopjesjagers.
    • Bied je regelmatig producten aan tegen flinke kortingen, dan kunnen klanten gaan twijfelen aan de kwaliteit van jouw producten (en jouw onderneming).
    • Kortingen tasten op lange termijn de winstgevendheid aan.

    Mocht je toch willen overgaan tot een korting, zet dan vooraf even een paar dingen op een rij.

    Een handig schema om vooraf een indicatie te hebben van het prijsverlagingseffect in relatie tot brutomarge-percentage en extra verkooptargets.

    Ofwel: is jouw huidige brutomarge 10% en geef je een korting van 5%, dan moet je 100% meer verkopen om dezelfde marge te houden.

    Voorbeeld: 5% prijsverlaging met doel de aanvankelijke marge (10 %) te behouden.

    Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat door een prijsverlaging van 5% de brutomarge maar liefst 50% minder wordt. Om de aanvankelijke marge overeind te houden moet er na de prijsverlaging twee keer zoveel (+100%) worden verkocht.

    AUGUSTUS
    ZA 17 10.00-17.00 uur Ambachten in werking – Buurderij Overasselt
    ZA 24 14.00-.17.30 uur SV Heumen seizoensopening – Toppenberg Heumen
    DO 29 20.00 uur Raadsavond – Raadzaal gemeentehuis
    SEPTEMBER
    ZO 1 10.30-16.00 uur Oogstdag- Buurderij Overasselt
    DI 3 3e Algemene Bestuursvergadering OGH
    DI 3  12.00 – 13.00 uur Meet&Eat September 3th 2024 – PITCHES START-UPS MERCATOR LAUNCH – Noviotech Campus, Nijmegen
    DI 3 19.30-22.30 uur Netwerkavond – JongMKB Arnhem-Nijmegen

    www.jongmkbkan.nl/bijeenkomst/netwerkavond-3-september/

    DO 5 18.30-19.30 uur Algemene Ledenvergadering OGH met aansluitend BBQ

    St. Walrick te Overasselt

    DO 5 20.00 uur Commissie Ruimte  – Raadzaal gemeentehuis
    VR 6 – ZO 8 Maldense kermispop
    ZA 7 – DI 10 Kermis Malden
    MA 9 3e Structureel Overleg OGH/Gemeente
    DI 10 18.30 – 22.00 uur Business Battle –  (organisatie MKB Wijchen) Planet Awesome, Energieweg 102 Nijmegen  www.mkbwijchen.nl
    ZA 14 en ZO 15 Open Monumentendag 2024
    ZA 14 – DO 26 80 jaar Vrijheid – www.toerismeheumen.nl/programma-80-jaar-vrijheid/
    ZO 15 Lopen in vrijheid: Bridge2Bridge – www.nederasseltgezond.nl of www.raamvalleiduomarathon.nl
    DO 19 20.00 uur Raadsvergadering – Raadzaal gemeentehuis
    ZA 21 – DI 24 Kermis Heumen
    ZA 21 10.00-17.00 uur Ambachten in werking – Buurderij Overasselt
    ZA 21 – ZA 28 The Vibe of the Future Festival 2024 – Transistorweg 7N Nijmegen. www.vibeofthefuture.com
    ZA 28 10.00-16.00 uur Dumpdag – Winkelcentrum Malden
    ZA 28 20.00 uur Voorstelling Doek! (Try-out) – met Liz Snoijink en Porgy Franssen – Theater Overasselt

    ===================

    Facebook

    Website

    Email

     

    Copyright © 2024 OGH, All rights reserved.

    Productie: Craanen Communicatie

    Ons email adres is

    secretariaat@ovgh.nl

    Wilt u wijzigen hoe u deze e-mails ontvangt?

    update uw voorkeuren of unsubscribe.

    Email Marketing Powered by Mailchimp